klimaservisbg.rs

Koliko često treba servisirati klima uređaj?

Koliko često treba servisirati klimu

Klima uređaji su danas standard u svakom domu, kancelariji ili poslovnom prostoru. Pružaju nam preko potrebno hlađenje tokom vrelih letnjih meseci i sve češće služe kao efikasno rešenje za grejanje tokom hladnijih perioda. Ipak, mnogi zaboravljaju da, kao i svaki drugi uređaj, i klime zahtevaju redovno održavanje. Pitanje “Koliko često treba servisirati klima uređaj?” nije minorno – ono direktno utiče na kvalitet vazduha koji udišete, visinu vaših računa za struju, dugotrajnost samog uređaja i vaše opšte zdravlje. Zanemarivanje servisa može dovesti do niza problema koji se mogu lako izbeći.

Zašto je servis klime obavezan

Razloga za obavezan i redovan servis klime je mnogo, a svi su podjednako važni:

  • Zdravlje: Klima uređaj neprestano usisava vazduh iz prostorije, a sa njim i prašinu, polen, dlake kućnih ljubimaca i razne mikroorganizme. Filteri su prva linija odbrane, ali se i oni zaprljaju. Kada se klima uključi, svi mikroorganizmi iz filtera se izbacuju u vazduh koji udišete. Redovan servis uključuje detaljno čišćenje i dezinfekciju, čime se eliminišu ove pretnje i osigurava čist i zdrav vazduh.
  • Maksimalna energetska efikasnost i ušteda novca: Prljavi filteri, začepljeni isparivači u unutrašnjoj jedinici i kondenzatori u spoljnoj jedinici, kao i nizak nivo rashladnog sredstva (freona), drastično smanjuju efikasnost klime. To se direktno odražava na vaše račune za struju. Procenjuje se da zapuštena klima može trošiti i do 30%, pa čak i 50% više energije nego ona koja je redovno servisirana.
  • Produženje životnog veka uređaja: Nedostatak održavanja dovodi do preopterećenja ključnih komponenti, kompresora, ventilatora, motora. To uzrokuje brže habanje delova, povećava rizik od pregrevanja i na kraju dovodi do prevremenog kvara celog sistema. Redovnim servisom se prepoznaju i rešavaju manji problemi pre nego što prerastu u veće i skuplje kvarove, čime se značajno produžava radni vek klime.
  • Održavanje garancije proizvođača: Većina proizvođača klima uređaja jasno navodi u uslovima garancije da je obavezan redovan, godišnji servis od strane ovlašćenog servisa. Ukoliko ne ispunite ovaj uslov, u slučaju kvara gubite pravo na besplatnu popravku ili zamenu delova, a ceo trošak snosite sami.

Koliko često treba servisirati klima uređaj? Preporuka majstora

Učestalost servisa zavisi od nekoliko faktora, ali postoje jasne preporuke:

  • Jednom godišnje: Za većinu stanova i kuća, godišnji servis je apsolutni minimum. Najbolje vreme za to je u proleće, pre početka sezone intenzivnog hlađenja (maj/jun). Time osiguravate da je klima maksimalno spremna za letnje vrućine – očišćena, dezinfikovana i proverena. Ako klimu aktivno koristite i za grejanje, preporučuje se i pregled na jesen, pre početka grejne sezone.
  • Dva puta godišnje (za intenzivnu upotrebu i specifične uslove): Servisiranje klime dva puta godišnje je preporučljivo, a često i neophodno, u sledećim situacijama:
  • Intenzivna upotreba: Ako klima uređaj radi gotovo tokom cele godine, i za hlađenje i za grejanje, dva servisa su idealna – jedan u proleće (za hlađenje) i jedan u jesen (za grejanje).
  • Kućni ljubimci: Prisustvo kućnih ljubimaca u domu dovodi do toga da se filteri i unutrašnje komponente klime brže zapuše dlakama i prljavštinom. Češći servis je tada obavezan.
  • Osobe sa alergijama, astmom ili mala deca: U ovakvim domaćinstvima je kvalitet vazduha od izuzetne važnosti. Redovna i detaljna dezinfekcija je ključna za sprečavanje respiratornih problema.
  • Zagađena okolina: Ako živite u gradu sa visokim nivoom zagađenja vazduha, blizu prometnih saobraćajnica, gradilišta ili industrijskih zona, klima uređaj će brže sakupljati prašinu i nečistoće, pa je češći servis neophodan.
  • Komercijalni i poslovni prostori: U kancelarijama, radnjama, restoranima, frizerskim salonima ili drugim prostorima gde klima radi duže i gde prolazi veliki broj ljudi, akumulacija prljavštine je brža. Često se preporučuju i kvartalni servisi, zavisno od intenziteta korišćenja.
  • Nakon duže pauze u radu: Ako klima uređaj nije korišćen duže vreme (na primer, nekoliko godina stoji neaktivna), obavezno je pozvati servis pre prvog ponovnog uključivanja. Stari freon može oslabiti, delovi se mogu zapušiti ili se mogu pojaviti drugi problemi.

Šta tačno obuhvata profesionalni servis klima uređaja?

Profesionalni servis je mnogo više od običnog čišćenja filtera. Evo šta sve obuhvata:

  • Detaljno čišćenje i dezinfekcija unutrašnje jedinice: Uklanjaju se i temeljno čiste filteri, isparivač (popularno “saće”), ventilator (turbina), kao i tacna za skupljanje kondenzata.

  • Provera nivoa rashladnog sredstva (freona): Majstor proverava pritisak u sistemu. Ako je nivo freona nizak, on se dopunjava, ali se pre toga mora utvrditi uzrok curenja, jer sistem klime je zatvoren i freon ne bi trebalo da isparava.

  • Čišćenje spoljne jedinice: Temeljno se čiste kondenzator (saće) spoljne jedinice od prašine, lišća, paučine i drugih nečistoća. Začepljen kondenzator drastično smanjuje efikasnost i povećava potrošnju struje.

  • Provera električnih kontakata i instalacija: Pregledavaju se svi električni spojevi, kablovi i kontakti. Ovo je ključno za siguran rad uređaja i sprečavanje kratkih spojeva ili požara.

  • Provera sistema za odvod kondenzata: Proverava se da li je crevo za odvod kondenzata prohodno i čisto, kako se ne bi desilo da voda kaplje unutar prostorije ili da se stvara vlaga.

  • Merenje radnih pritisaka i temperature: Majstor meri pritiske u sistemu i temperaturu vazduha na izlazu iz unutrašnje jedinice. Ovi podaci govore o tome da li klima radi optimalno i da li isporučuje deklarisanu snagu.

  • Opšta vizuelna inspekcija: Pregledaju se nosači spoljne jedinice, izolacija cevi, stanje kućišta i ostali delovi sistema.

Šta možete sami da uradite?

Iako profesionalni servis niko ne može da zameni, vi sami možete mnogo da doprinesete dugotrajnosti i efikasnosti svoje klime:

  • Redovno čišćenje filtera: Većina klima uređaja ima filtere koji se veoma lako vade. Trebalo bi ih prati pod mlazom vode (ili usisavati) svake 2 do 4 nedelje tokom sezone intenzivnog korišćenja. Čisti filteri su osnova za čist vazduh, efikasan rad i nisku potrošnju.

  • Održavanje okoline spoljne jedinice: Redovno uklanjajte lišće, grane, travu ili bilo kakve prepreke koje mogu blokirati protok vazduha oko spoljne jedinice. Time osiguravate optimalan rad.

  • Pravilno podešavanje temperature: Ne preterujte sa ekstremnim podešavanjima temperature. Preporučena razlika između spoljašnje i unutrašnje temperature je oko 7-10 stepeni Celzijusa. Držite unutrašnju temperaturu na razumnom nivou (npr. 24-26°C leti, 20-22°C zimi).

Serviser klime

Zaključak

Dakle, odgovor na pitanje “Koliko često treba servisirati klimu?” je jasan i nedvosmislen: najmanje jednom godišnje, a u mnogim slučajevima i dva puta godišnje. Servis klima uređaja nije bacanje novca, već pametna investicija koja se višestruko isplati.

Uštedećete na računima za struju, produžićete životni vek uređaja, izbeći ćete skupe popravke i, najvažnije od svega, osiguraćete sebi i svojoj porodici zdrav i čist vazduh u prostoru.

Ne čekajte da klima počne da radi lošije, da troši previše ili da osetite neprijatan miris. Budite proaktivni i osigurajte da vaš klima uređaj radi besprekorno tokom svih sezona.

Scroll to Top